Selecteer een pagina

Nyi Roro Kidul

Nyi Roro Kidul leeft al lang in de nagedachtenis van het Javaanse volk. Zij zou een relatie hebben met de Javaanse koningen. Er wordt gezegd dat elke kroning van de koning van Java tegelijkertijd een mystiek huwelijksritueel is met de koningin van de zuidkust. Wie is Nyi Roro Kidul? De oorsprong heeft verschillende versies.

Antropoloog Robert Wessing in “A Princess from Sunda: Some Aspects of Nyi Roro Kidul”, Asian Folklore Studies Vol. 56 in 1997, verklaarde dat koningin Kidul oorspronkelijk de dochter was van het Galuh-koninkrijk, rond de 13e eeuw. Er is ook een versie die zegt dat ze de afstammeling is van de heerser van Pajajaran. Dan zijn er nog die zeggen dat zij een afstammeling is van koning Airlangga uit Kahuripan, en sommigen associëren haar zelfs met koning Kediri Jayabaya.

Dichtbij
Er wordt gezegd dat Ratu Ayu uit Galuh een dochtertje heeft gekregen. Er doet zich een eigenaardigheid voor, het babymeisje kan praten en zeggen dat ze de heerser is van alle bovennatuurlijke wezens op Java en aan de zuidkust zal wonen. Tegelijkertijd verscheen ook de geest van koning Sindhula uit Galuh en zei dat zijn kleindochter geen echtgenoot zou hebben om zichzelf zuiver te houden, en dat als zij een echtgenoot had, het alleen mogelijk was om met islamitische koningen op Java te trouwen.

Reference

Aryono (2015] Siapakah sebenarnya Nyai Roro Kidul Retrieved December 7, 2018 from https://historia.id/kuno/articles/siapakah-sebenarnya-nyi-roro-kidul-vVeVp/page/1Arnirm. T. M (2011). Ny, Roro Kidul. The queen of Southern sea. Retrieved December 7. 2018 from https://historia.id/kuno/articles/siapakah-sebenarnya-nyi-roro-kidul-vVeVp/page/1
NN. (2018). Arwah Nyi Roro Kldul (Pantai Ram Selatan). Retrieved December 7. 2018 from

http://www.daftarhantu.web.id/arwah-nyi-roro-kidul-ratu-pantai-selatan/

Rakjac. S. (2017) Misteri Ratu Pantai Selatan: Kekuatan Dahsyat Kanjeng Ratu Kidul yang Melegenda, Mitos atau Fakta? Retrieved December 7. 2018 from https://www.dotgo.id/2017/07/misteri-ratu-pantai-selatan-kekuatan.html

Deze godin van de stranden van Zuid-Java wordt afgeschilderd als een mooie jonge vrouw die zich volledig bewust is van de ongeëvenaarde schoonheid van haar vormen en er trots op is. In haar schitterende paleis van goud en edelstenen onder de zee kunnen mensen alleen maar verlangen naar haar rijkdom.
Ze wil echter niet gezien worden door mensen. De ongelukkige die haar ontmoet of haar ontmoet, wordt altijd gestraft met een ernstige ziekte. Daarbij moet hij ook een soort overeenkomst met haar afsluiten, waarvan zij aanneemt dat hij binnen een bepaalde tijd rijk wil worden en hem op verschillende manieren zal helpen. Maar op zijn beurt moet hij haar verzekeren dat hij haar zal volgen naar haar paleis en haar na zijn dood verder zal dienen.

Onder dergelijke omstandigheden is het paleis vol ongelukkige zielen. In de macht van Nyai Roro Kidul geraakte ongelukkigen, die voor eeuwig gedoemd zijn er in de laagste dienstbaarheid te vertoeven en allerlei en martelingen te ondergaan. Ook zijn ze voorbestemd om daar met de laagste beperking voor de eeuwigheid vastgehouden te worden. Ze moeten allerlei soorten martelingen te ondergaan, tenzij een andere hogere macht ze uit hun situatie verlost.

Volgens de legende was er een kleine prinses Dewi Kadita, de dochter van prins Prabu Raja Munding Wangi. Deze vorst had echter een innerlijk verlangen: een troonopvolger. Volgens het gebruik, toen het lange wachten tevergeefs was, trouwde hij met een tweede vrouw. De tweede vrouw, Putri Mutiara, was echter jaloers op de eerste vrouw en dochtertje van de vorst, en ze deed haar best om hen uit het hof te werken.
Toen al haar pogingen tot niets uitliepen, riep ze de hulp in van een heks Jalil, die beiden besmette met melaatsheid. Volgens de wetten van het land werden ze verbannen naar het bos. Voor de moeder was de schaamte van ballingschap en lichamelijke pijn zo groot dat ze spoedig stierf. Dewi Kadita zat in een moeilijke tijd, en als gevolg daarvan haar gemoed vervuld werd van verbittering en haat voor mensen.. Bedelend trok zij door het hele land van dessa tot dessa.

Toen ze eindelijk het Zuiderzeestrand bereikte, kwam er een ruisend geluid uit de golven, wat garandeerde dat haar rust en een bruidegom. Nadat ze zich overgaf aan de golven, bleek de bruidegom slechts een fantasiebeeld te zijn. Toen haar wrok onverwoestbaar werd, veranderden de goden haar in de koningin van de Zuid-Chinese Zee, Ratu Lara Kidul. Daarom werd deze eens zo gelukkige kleine prinses een godin van de zuidelijke oceaan: onverenigbaar met anderen, iedereen voelde angst en ze strafte meedogenloos iedereen die haar niet aan haar offert of haar eer schonk.

Javaans legende

De geest van Nyi Roro Kidul heeft veel verschillende namen en weerspiegelt verschillende verhalen over zijn oorsprong in verschillende verhalen, legendes, mythen en traditionele volksverhalen. Andere namen zijn onder meer Ratu Laut Selatan (“Ratu Laut Selatan,” wat Indische Oceaan betekent) en Gusti Kanjeng Ratu Kidul. Het koninklijk huis van de Keraton Surakarta aanbidt hem als Kanjeng Ratu Ayu Kencono Sari.

Veel Javanen geloven dat het belangrijk is om verschillende eerbetuigingen te gebruiken als ze ernaar verwijzen, zoals Nyai, Kanjeng en Gusti. De persoon die haar smeekte, noemde haar ook oma (oma). In haar zeemeerminvorm wordt ze Nyai Blorong genoemd.

Het Javaanse woord loro betekent letterlijk twee – twee en gaat over in de mythische naam van een Roh-Ratu geboren als een mooi meisje of meisje, in het Oud Javaans, geschreven als rårå, (ook gebruikt als roro). Oude Javaanse Rara evolueerde naar Nieuwe Javaanse lara, geschreven als lårå, (wat pijn betekent, ook verdriet zoals hartzeer, liefdesverdriet).

De Nederlandse spelling veranderde lara in loro (hier gebruikt in Nyai Loro Kidul) zodat het woordspel veranderde van een mooi meisje in een zieke – de oude Javaanse Nyi Rara en de nieuwe Javaanse Nyai Lara.

Beschrijvingen van de geest van Nyi Roro Kidul

Nyai Loro Kidul wordt vaak afgebeeld als een zeemeermin met een vissenstaart en onderlichaam. Er wordt beweerd dat dit mystieke wezen in staat is om ieders ziel te nemen die hij wil. Volgens het lokale volksgeloof rond kustdorpen in Zuid-Java, claimt Ratu vaak het leven van vissers of bezoekers die op het strand baden, en geeft ze meestal de voorkeur aan knappe jonge mannen.

De rol van Nyai Loro Kidul als Javaanse Geestkoningin is een populair motief in de traditionele Javaanse folklore en paleismythologie, en is verbonden met de schoonheid van Sundanese en Javaanse prinsessen. Een ander aspect van zijn mythologie is zijn vermogen om meerdere keren per dag van vorm te veranderen. Sultan Hamengkubuwono IX van Yogyakarta beschrijft zijn ervaringen van spirituele ontmoetingen met de koningin van Roh in zijn memoires; de koningin kan van vorm en uiterlijk veranderen, zoals een mooie jonge vrouw gewoonlijk tijdens een volle maan, en op andere momenten als een oude vrouw verschijnen.

Nyai Loro Kidul in een groot aantal volksverhalen die haar omringen – controleert de gewelddadige golven van de Indische Oceaan vanuit haar huis in het hart van de oceaan. Soms wordt ze een van de spirituele koninginnen of de vrouw van Susuhunan uit Solo of Surakarta en de sultan van Yogyakarta genoemd. De letterlijke plaatsing wordt beschouwd in overeenstemming met de Merapi-Kraton-Selatan-as in het Sultanaat van Solo en het Sultanaat van Yogyakarta.

Een ander deel van de folklore die het omringt, is de kleur aquagroen, gadhung m’lathi in het Javaans, waaraan het de voorkeur geniet en waarnaar het wordt verwezen, en dat langs de zuidkust van Java verboden is. Hij beschrijft vaak het dragen van kleding of een sjaal (zijden sjaal) in deze groene kleur.

VOC

De Verenigde Oost-Indische Compagnie en slavernijDe VOC nam ook deel aan de slavernij en slavenhandel tijdens haar tweehonderdjarige activiteit. Vanaf het begin exploiteerde het arbeiders in Oost-Indië, soms bezig met slavernij. Het gebruik van slaven nam echter pas...

De Verenigde Oost-Indische Compagnie en slavernij

VOCNederlands-Indië: wat deed de VOC? Kolonisatie in Nederlands-Indië is echt een intrigerend onderwerp, want als je het samenvat, begon de 'echte' kolonisatie van het gebied pas toen de VOC financieel faalde en werd genationaliseerd in een poging het te redden. Dit...

Traditionele massage

Traditionele Indonesische MassageWist je dat? Daar zou ik mee beginnen. Wij indo's zijn half westers en half aziatisch. Wist je dat wat het willen aanraken van mensen in je bloed zit? Van oorsprong zijn mensen gemaakt voor het aanraken. Het is de meest persoonlijke...

Naamsverandering

NaamsveranderingEen typisch Javaans gebruik is dat van de naamsverandering. Men gelooft dat de naam direct verband houdt met de lotsbestemming, en dat er een innerlijk conflict ontstaat als iemand geen juiste naam draagt. Als iemand het gevoel heeft voortdurend door...

Selametan

Selametan De belangrijkste bijeenkomst is de selamatan. Een rituele maaltijd, volgens antropologen typisch animistisch. De selamatan maakt deel uit van de Javaanse kosmologie: de mens wordt omringd door geesten en goden, verschijningen en mysterieuze bovennatuurlijke...

Pocong

PocongCategorie: Pesugihan Herkomst: Nusantara ALGEMENE BESCHRIJVING: Pocong wordt gedefinieerd als een geest of een lijk gewikkeld in een lijkwade. Er wordt aangenomen dat Pocong is ontstaan ​​uit de geest of een dode persoon van wie de touwen/linten van de lijkwade...